درمان درمنزل در فیسبوکپزشکی در منزل در توئیتردرمان در منزل در گوگل پلاس

تغذیه در بیماران قلبی

اهمیت تغذیه در بیماران قلبی

امروزه نقش تغذیه در حفظ سلامت انسان به اثبات رسیده است و هر روز به اهمیت آن بیشتر پی برده میشود. اهمیت تغذیه تا آنجا است که اکنون تغذیه غلط را علت اصلی بیماری های غیر واگیر میدانند. علت بیماری قلبی-عروقی، رسوب چربیها بر دیواره عروق قلب است که باعث باریک شدن و تنگی رگهای قلب و در نتیجه درد قلبی و سکته میشود. بنابراین یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده و پیشرفت بیماریهای قلبی، نوع تغذیه/(چربی بالا، چاقی، بیماری قند، فشار خون بالا) میباشد و سایر علل دیگر، عبارتند از سیگار کشیدن و نداشتن فعالیت جسمی.

روشهای مناسب برای پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی عبارتند از:

  • کاهش میزان مصرف چربی
  • متعادل کردن میزان مصرف مواد قندی
  • استفاده بیشتر از مواد غذایی با منشاء گیاهی
  • کاهش سطح فشار خون با تغذیه مناسب
  • کاهش وزن اضافی
  • ترک سیگار

با رعایت رژیم غذایی و کنترل چربی و قند خون میتوان سلامت قلب و عروق را حفظ کرد.

توصیه هایی برای مصرف چربیها

  • روغنهای اشباع شده، خطرسازترین عامل برای بیماران قلبی و افراد در معرض خطر است. این روغنها مانند روغنهای جامد حیوانی، کره، روغن جامد نباتی و چربیهای چسبیده به گوشت هستند که تا حد امکان باید کمتر مصرف شوند.
  • لبنیات مثل شیر، ماست، پنیر کم چرب استفاده کنید.
  • به جای خامه و کره و روغنهای جامد یا دنبه از روغن مایع یا روغن زیتون استفاده کنید.
  • از خوردن سوسیس، کالباس، شیرینیهای پرچرب و پرخامه، سس ها، کبابهای کوبیده پرچرب، آبگوشت پرچرب، کله پاچه و سیرابی پرهیز شود.
  • کلسترول در مواد غذایی حیوانی وجود دارد و بیشترین میزان آن بترتیب در مغز گوسفند، جگر مرغ، کلیه گوسفند، قلب، امعاء و احشاء و میگو وجود دارد که مصرف این مواد غذایی باید محدود شود.
  • روغنهای مایع که از بهترین آن روغن مایع ذرت و آفتابگردان و کنجد برای پخت غذا و روغن کانولا و زیتون و کنجد و بزرک برای تهیه سالاد میباشد.
  • روغن زیتون و روغن کانولا، مغزها و دانه های روغنی (گردو، بادام، فندق) دارای نوعی اسید چرب میباشند که چربی خون را کاهش میدهند.

توصیه هایی در مورد مصرف مواد پروتئینی و گوشتها

  • سعی کنید از گوشتهای سفید (مرغ و ماهی) به جای گوشت قرمز استفاده کنید.
  • خوردن گوشت قرمز 3 بار در هفته آنهم به میزان کم مجاز است.
  • پوست مرغ و جوجه را به دلیل چربی بالا مصرف نکنید.
  • گوشت ماهی بهترین غذا برای بیماران قلبی است و این افراد بایدحداقل هفته ای 3 مرتبه غذاهای دریایی استفاده کنند. طبق تحقیقات، روغن ماهیها باعث کاهش چربیهای خون میشود و از رسوب چربیها در دیواره عروق جلوگیری میکند.
  • ماهیهای روغنی از قبیل ماهی آزاد و سایر ماهیها از قبیل : قباد، حلوا، شیر، کیلکا و اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفید میباشند. دانشمندان معتقد هستند این مواد باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربیهای مضر خون میشوند.
  • مصرف تخم مرغ را به یک عدد در هفته (ترجیحا بصورت آب پز سفت) کاهش دهید. مخصوصا زرده تخم مرغ دارای کلسترول بالا است. در تهیه غذاهایی که نیاز به تخم مرغ دارند (کیک، کوکو و ...) میتوانید به جای هر یک زرده از دو سفیده استفاده کنید.
  • حبوبات تامین کننده پروتئین کافی و کم چرب هستند و املاح زیادی دارند.

توصیه هایی در مورد مصرف میوه و سبزیجات

سبزیجات حاوی ویتامینها، املاح معدنی و فیبر هستند که کالری کمی دارند. فیبرها بخش غیرقابل هضمی از غذاهای گیاهی هستند که به دلیل اثر بر روی لوله گوارش، در کاهش قند خون و چربی خونبه بیمار کمک میکنند و احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان نظیر سرطانهای گوارشی را پایین می آورند.

  • انواع سبزی و حبوبات تازه مانند جوانه گندم، کلم برگ، کلم قرمز، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز و نخود خشک دارای ویتامینهای گروه ب مخصوصا اسید فولیک هستند که اسید فولیک باعث پیشگیری از رسوب چربیها در رگ میشود.
  • جو دوسر، حبوبات، سیر، سیب و گلابی غنی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک میکنند.
  • میوه های سرشار از پتاسیم (مثل موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو) و سبزیجات دارای پتاسیم (مثل سیب زمینی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی) برای قلب مفید هستند.
  • دانه کنجد منبع کم نمک و تامین کننده کلسیم است.
  • مرکبات، توتها و سبزیجات دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند که باعث کاهش فشار خون میشوند.
  • سبزیهای ریشه ای از قبیل سیب زمینی و برنج بدون نمک را میتوان به عنوان پایه ای برای وعده غذایی استفاده کرد.

توصیه هایی برای مصرف مواد نشاسته ای

  • قندهای ساده مثل : شکر، قند و شیرینی کمتر استفاده شود.
  • نانهای سبوسدار سرشار ویتامینهای ب هستند و باعث کاهش چربی خون میشوند مثل : نان بربری، نان سنگک و نان جو سبوسدار.

توصیه هایی برای مصرف نمک

  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • نمک را سر سفره نیاورید. مواد غذایی حاوی نمک کافی برای تامین نیازهای بدن هستند.
  • از خوردن تنقلات شور مثل چیپس، پفک، خیار شور و شور سبزیجات خودداری کنید.
  • سبزیجات کنسرو شده در آب نمک و زیتون شور، انواع کنسروهای شور و تن ماهی را مصرف نکنید.
  • از مصرف غذاهای پرحجم در یک وعده غذایی خودداری کنید.
  • از مصرف زیاد چاشنی های غذایی برای بهتر شدن مزه غذا یا افزایش اشتها بپرهیزیدو
  • مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و انواع نوشابه ها باید در حد اعتدال مصرف شوند.
  • از پرخوری و با شتاب غذا خوردن پرهیز کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، حتما به مرور وزنتان را کم کنید.
  • سعی کنید بیشتر از گیاهان تغذیه کنید. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کلید سلامتی شما هستند.

 

مرکز ارائه مراقبتهای بالینی و خدمات پزشکی و درمان در منزل سلامتگاه نوین غرب آماده است تا با ارائه بهترین و استانداردترین رژیمهای غذایی متناسب با انواع بیماریها، شما را در پیشرفت اهداف تغذیه ای یاری نماید

  • پر رنگ
  • ایتالیک
  • زیرخط
  • ضربه
  • نقل قول
  • Smileys
  • :confused:
  • :cool:
  • :cry:
  • :laugh:
  • :lol:
  • :normal:
  • :blush:
  • :rolleyes:
  • :sad:
  • :shocked:
  • :sick:
  • :sleeping:
  • :smile:
  • :surprised:
  • :tongue:
  • :unsure:
  • :whistle:
  • :wink: